مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23312 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

براي گريز از كنش هاي احساسي و نسنجيده چه نكاتي را بايد رعايت كرد؟
راي گريز از كنش هاي احساسي و نسنجيده رعايت موارد زير و تمرين دادن خود به تداوم آن در عملكردها لازم است: 1- قبل از اقدام بايد به جستجوي اطلاعات لازم در رابطه با موضوع مورد نظر پرداخت. 2- پس از كسب اطلاعات لازم به سنجش و برنامه ريزي پرداخت. 3- در برنامه ريزي عاقبت انديشي و بررسي فرجام كار را مورد توجه قرار داد. 4- در مرحله چهارم در مورد برنامه تنظيم شده با افراد آگاه و مطمئن مورد مشورت قرار داد ودر صورت نقص يا اشتباه به اصلاح آن پرداخت. 5- پس از طي مراحل بالا به تصميم گيري واقدام مبادرت ورزيد. استاد مطهري در اين باره مي گويد در انسان حالت هايي وجود دارد به نام احساسات هيجانات و تحريكات كه منشأ آن روح و روان آدمي است كه در بعضي افراد به طور قوي و در بعضي نيز متوسط و ضعيف مي باشد و به مجرد برخورد با حادثه تلخ و شيرين آن احساسات و هيجانات از درون آدمي سربرمي آورد و آشكار مي شود، منتهي در نهاد انسان چيز ديگري نيز وجود دارد به نام عقل كه اگر آن احساسات و هيجانات تحت كنترل عقل درآيد مسلم از افراط و تفريط احساسات كاسته مي شود و به صورت منطقي ظاهر و آشكار مي شود. در بعضي افراد احساسات و هيجاناتشان تحت كنترل عقل قرار نمي گيرد و در برابر حوادث خارجي به طور سريع و افراطي ظاهر مي شود و يك نحوه بي انضباطي روحي و رواني در آدمي به وجود مي آورد كه قهراً خوب نخواهد بود. غلبه بر احساسات فرايندي است كه نيازمند آگاهي و تلاش مستمر و جهاد دائمي است. بنابراين بايد: الف) شخص همواره بر بنيه علمي، عقلي و ايماني خود بيفزايد. ب ) بناي جدي بگذارد كه تحت تأثير احساسات نامعقول، هيچ عملي را انجام ندهد. ج ) هرگاه احساسات بر او غالب شد، بلافاصله وضعيت خود را تغيير دهد. مثلاً در هنگام خشم، اگر ايستاده است، بنشيند يا كمي راه برود، يا آب بنوشد و يا صلوات بفرستد. د ) نوعي نظام تشويق و تنبيه براي خود تنظيم و بر طبق آن عمل نمايد. مثلاً اگر براساس احساسات خود كار خاصي را انجام داد، به عنوان تنبيه يك روز تفريحات خود را ترك كند؛ يا اگر در موردي برخلاف احساسات نامعقول خود عمل كرد، به عنوان تشويق با دوستانش به تفريح برود يا ساعتي فوتبال بازي كند و... .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.